Szkoła Podstawowa nr 16

Szkoła Podstawowa nr 16 swoje działania edukacyjne, terapeutyczne, wychowawcze i opiekuńcze adresuje do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym oraz sprzężeniami, w stosunku do których Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne orzekły potrzebę kształcenia specjalnego oraz posiadają skierowanie Prezydenta Miasta Zielona Góra do kształcenia specjalnego w SP 16 w Zespole Szkół Specjalnych nr 1  w Zielonej Górze..

Naszym celem jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci oraz przygotowanie uczniów do uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym zgodnie z ich możliwościami.

Program nauczania dostosowany jest do możliwości intelektualnych dzieci, służy usprawnieniu niezaburzonych funkcji psychicznych i fizycznych, korygowaniu nieprawidłowości rozwojowych i rozwijaniu uzdolnień uczniów.

Organizacja procesu dydaktyczno- wychowawczego obejmuje 2 etapy. Pierwszym etapem edukacyjnym, dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, jest kształcenie zintegrowane w klasach I- III. Oprócz całościowego nauczania, uczniowie klas młodszych uczą się języka niemieckiego.

Klasy IV- VI dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim  realizują treści programowe w ramach następujących przedmiotów:

– język polski,
– matematyka,
– język niemiecki,
– przyroda,
– historia,
– zajęcia komputerowe
– muzyka,
– plastyka,
– technika,
– wychowanie fizyczne,
– religia

Klasy VII – VIII dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim  realizują treści programowe w ramach następujących przedmiotów:

-język polski,
– matematyka,
– język niemiecki,
– biologia,
-chemia
– historia,
– fizyka,
– informatyka,
– muzyka,
– plastyka,
– edukacja dla bezpieczeństwa,
– wiedza o społeczeństwie
– wychowanie fizyczne,
– religia

Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym rozpoczynają naukę w zespołach edukacyjno –terapeutycznych.

Etap pierwszy obejmuje klasy I-III. W tym czasie praca dydaktyczno – wychowawcza koncentruje się na kształtowaniu zaradności dziecka, na wyrabianiu umiejętności współżycia w grupie i w środowisku, na kształtowaniu i rozwijaniu mowy, umiejętności twórczych oraz podstawowej sprawności fizycznej ucznia. W pierwszym etapie nauczania wprowadza się również pewne elementy ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania i pisania oraz elementy pojęć matematycznych.

Drugi etap edukacyjny obejmuje klasy IV – VIII. Etap ten nadal służy kształtowaniu zaradności dziecka jak również zachowań społecznych.

W zespołach edukacyjno – terapeutycznych dzieci nabywają nowe umiejętności, wiadomości i nawyki w ramach następujących przedmiotów:

– funkcjonowanie osobiste i społeczne
– zajęcia rozwijające kreatywność
– zajęcia rozwijające komunikowanie się
– wychowanie fizyczne,
– religia.

Dla każdego ucznia zespół nauczycieli i terapeutów, w oparciu o przeprowadzoną diagnozę funkcjonalną, przygotowuje wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny.

Wszyscy uczniowie naszej szkoły mają możliwość uczestniczenia w wielu specjalistycznych terapiach, stymulujących ich rozwój. Są to:

– terapia EEG Biofeedback,
– terapia metodą RSA Biofeedback
– integracja sensoryczna,
– zajęcia w sali doświadczania świata,
– zajęcia logopedyczne,
– terapia metodą Tomatisa,
– terapia metodą Warnkego,
– gimnastyka korekcyjna,
– zajęcia korekcyjno –kompensacyjne,
– usprawnianie manualne,
– hipoterapia,
– zajęcia dla dzieci niewidomych i słabo widzących

Ponadto szkoła proponuje uczniom wsparcie i pomoc psychologa i pedagoga szkolnego oraz pielęgniarki.

Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania w licznych zajęciach pozalekcyjnych, m.in.:

  • koło komputerowe,
  • koło ceramiczne,
  • koło plastyczne,
  • zespół muzyczny,
  • koło hip-hop
  • SKS,
  • koło teatralne – teatrzyk szkolny „Jedyneczka”
  • koło rękodzieła artystycznego,
  • zespół taneczny „Bachusiaki” i inne.

Szkoła umożliwia uczniom działalność w Samorządzie Uczniowskim, Klubie Wolontariusza, Drużynie Harcerskiej, PCK.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 16 biorą udział w licznych konkursach, zawodach, przeglądach, itp. zdobywając wyróżnienia i nagrody.

Placówka dysponuje pracownią gospodarstwa domowego, techniczną i ceramiczną. Posiadamy bogato wyposażoną salę doświadczania świata oraz salę integracji sensorycznej.

Uczniowie mogą korzystać również z sali gimnastycznej, siłowni oraz boiska szkolnego. W szkole działają dwie pracownie komputerowe, z nowoczesnym sprzętem i dostępem do Internetu.

Miłośników książek zaprasza szkolna biblioteka.

Szkoła wyposażona jest również w niezbędne pomoce, do nauczaniu dzieci niewidomych i niedowidzących.

Uczniowie nasi mają możliwość uczestniczenia w obozach organizowanych, w ramach wymiany międzynarodowej oraz w 2 tygodniowym turnusie rehabilitacyjnym (w ośrodkach nad morzem lub jeziorem).

Rodzice aktywni zawodowo mają możliwość powierzenia swych pociech świetlicy szkolnej, gdzie mogą atrakcyjne spędzić czas. Szkolna stołówka zapewnia uczniom smaczne posiłki.

Szkoła Podstawowa nr 16 to szkoła, która proponuje uczniom: mało liczne oddziały, kameralne warunki nauki, atmosferę życzliwości i pełnej akceptacji dziecka, ciekawe zajęcia edukacyjne (także w terenie), specjalistyczne terapie oraz wiele imprez integracyjnych (również ze środowiskiem lokalnym).

Prowadzimy także, zgodnie z odrębnymi przepisami, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną .