Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

1.Formy i zasady :

 – zajęcia korekcyjno- kompensacyjne prowadzone są w formie indywidualnej, w parach lub grupach,

 – zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,

 – w ramach zajęć odbywa się diagnoza rozwoju funkcji psychomotorycznych nowych uczniów,

 – każdy uczeń objęty zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi pracuje zgodnie z indywidualnym programem zajęć, który uwzględnia zalecenia z PP-P, diagnozę wstępną oraz treści edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia,

 – realizacja treści programowych odbywa się w przyjaznej dla dziecka atmosferze zapewniającej mu poczucie bezpieczeństwa, a aktywność dziecka jest wzmacniana pozytywnie i nastawiona na umożliwienie osiągnięcia sukcesu.

2.Podstawowe cele zajęć korekcyjno-kompensacyjnych:

 – najważniejszym celem zajęć jest rozpoznanie i usuwanie przyczyn trudności w uczeniu się dziecka, w tym ryzyka trudności specyficznych, a więc usprawnianie funkcji spostrzegania wzrokowego, funkcji słuchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji motorycznych; wyrównywanie braków w zakresie edukacji polonistycznej i matematycznej oraz rozwijanie pozytywnej motywacji do pracy.

3.Metody pracy:

 – ćwiczenia stymulujące rozwój i korektę zaburzonych procesów poznawczych warunkujących uczenie się, oparte są m.in. na:

  • Metodzie Dobrego Startu,
  • Kinezjologii Edukacyjnej,
  • Metodzie 18 struktur wyrazowych,
  • systemie ćwiczeń M. Frostig,
  • Programie Aktywności Knillów,
  • Metodzie Felice Affolter,
  • metodach komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC,
  • elementach Integracji Sensorycznej,

 – proces uczenia wspierany jest poprzez: gry edukacyjne, np.: pamięć dźwiękowa, skojarzenia, memo, dyktanda graficzne, układanki geometryczne, i inne.

4.Stymulowanie i usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych, istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania odbywa się poprzez:

 – ćwiczenia orientacji przestrzennej;

 – ćwiczenia orientacji położenia własnego ciała;

 – ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej;

 – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo- -słuchowej;

 – ćwiczenia usprawniające umiejętności matematyczne;

 – ćwiczenia sprawności manualnej;

 – ćwiczenia rozwijania odporności emocjonalnej, motywacji do pracy, koncentracji uwagi i pamięci;

 – ćwiczenia kształtujące umiejętność porównywania, segregowania i samokontroli;

 – ćwiczenia sprawności ortograficznej ;

 – doskonalenie techniki i tempa czytania;

 – przezwyciężanie specyficznych błędów i trudności w pisaniu;

 – kształcenie i doskonalenie umiejętności liczenia i wykonywania działań matematycznych;

– doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.