JĘZYK POLSKI

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA W CZASIE NAUKI ZDALNEJ

Drodzy Uczniowie!
Serdecznie Was witam na e-lekcjach języka polskiego 🙂
W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszam do kontaktu przez Dziennik Elektroniczny.
Wykonane zadania lub zdjęcia prac proszę przesyłać do mnie na adres mailowy:  grzybowska.zss1@interia.pl
WAŻNE!
W tytule wiadomości napiszcie swoje imię i nazwisko oraz klasę 
Beata Grzybowska

Nowe tematy będę umieszczać wg harmonogramu:

Klasy 4-5 – poniedziałki i czwartki
Klasa 6 – wtorki i czwartki
Klasy 7-8 – wtorki i czwartk
i

22-26 czerwca 2020 r.

Klasa 4, 5, 6, 7, 8

Julko, Wiktorio, Klaudio, Patrycjo, Oliwio, Natalio, Anito, Albercie, Damianie, Darku, Szymonie, Adrianie, Dawidzie, Kamilu, Potrze, Wiktorze, Fabianie, Bartku, Krystianie, Michale, Patryku, Wojtku 🙂

Chciałam Wam bardzo podziękować za cały rok ciężkiej pracy.
Jestem z Was dumna, że mimo trudnej sytuacji związanej ze zdalnym nauczaniem tak świetnie sobie poradziliście.

Podziękujcie również swoim Rodzicom, którzy wspierali Was każdego dnia.
Życzę Wam pięknych Wakacji.
Do zobaczenia we wrześniu. Mam nadzieję, że tym razem spotkamy się w szkole 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie 🙂
Pani Beata

Lekcja – poniedziałek, 15 czerwca 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Wakacje tuż, tuż.

UWAGA!
Niczego nie musicie mi odsyłać 🙂

Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Przygotowałam dla Was zadania związane z wakacjami 🙂

Powodzenia 🙂

Lekcja – wtorek, 9 czerwca 2020 r.

Klasa 6

Temat: Ćwiczenia w redagowaniu zaproszeń.

Obejrzyj filmik, który przypomną Wam zasadę pisania zaproszeń.
https://www.youtube.com/watch?v=hFeaTcr9Dew

Zadania, które zamieściłam poniżej pomogą Wam w poprawnym redagowaniu ogłoszeń.

Klasa 7-8

Temat: Ogłoszenie – ćwiczenia.

Już niedługo egzamin, na którym będziecie musieli się wykazać umiejętnością redagowania pism użytkowych.
Zadania, które zamieściłam poniżej pomogą Wam w poprawnym redagowaniu ogłoszeń.

Lekcja – poniedziałek, 8 czerwca 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wybierz do niego odpowiedni tytuł i ilustrację.

Lekcja – czwartek, 4 czerwca 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Celem wszystkich – szczęście dziecka.

Dzisiejsze zajęcia poświęcone  prawom  dzieci na całym świecie. Mogłoby się wam wydawać, że prawa mają tylko dorośli. Prawda jest jednak inna. Prawa mają też dzieci, mimo że nie ukończyły jeszcze 18 lat. Jakie to prawa, dowiecie się właśnie na tych zajęciach. Obowiązują one na całym świecie.

● Co to jest prawo?

Prawo to pewne normy, reguły postępowania obowiązujące w państwie.

Proszę abyście przeczytali wiersz Marcina Brykczyńskiego pt. „O prawach dziecka”.

Dowiedzieliście się z wiersza, jakie macie prawa.
Teraz czas na zadanie, które jest w dokumencie poniżej:

Klasa 6, 7,8

Temat: Prawa dziecka, czyli co mówimy i robimy w imię praw dzieci.

WAŻNE!
Do zeszytu wykonujecie wyłącznie zadanie podane na końcu lekcji. Resztę materiału czytacie i nic nie przepisujecie.

Dzisiejsze zajęcia poświecone  prawom  dzieci na całym świecie. Mogłoby się wam wydawać, że prawa mają tylko dorośli. Prawda jest jednak inna. Prawa mają też dzieci, mimo że nie ukończyły jeszcze 18 lat. Jakie to prawa, dowiecie się właśnie na tych zajęciach. Obowiązują one na całym świecie.

● Co to jest prawo?

Prawo to pewne normy, reguły postępowania obowiązujące w państwie

● Co to jest obowiązek?

Obowiązek to sytuacja, polegająca na tym, że musimy się w określony sposób, w danej sytuacji zachować. Nie mamy możliwości wyboru postępowania. Przykład: obowiązek szkolny (dzieci mają obowiązek uczęszczać do szkoły).

● Co to jest uprawnienie?

 Uprawnienie przyznaje nam możliwość wyboru określonego zachowania, bez nakładania na nas obowiązku. Przykład: prawo do nauki, dzieci mają obowiązek chodzenia do szkoły, ale są uprawnione do korzystania z bezpłatnej edukacji (państwo gwarantuje każdemu bezpłatny dostęp do szkoły, ale uczeń wraz z rodzicami może wybrać szkołę prywatną lub społeczną, która jest płatna).

Proszę abyście przeczytali wiersz Marcina Brykczyńskiego pt. „O prawach dziecka”.

Dowiedzieliście się z wiersza, jakie macie prawa.
Teraz czas na zadanie, które jest w dokumencie poniżej:

Lekcja – wtorek, 3 czerwca 2020 r.

Klasa 6, 7, 8

Temat: Dzieci z różnych stron świata.

Na początek wysłuchajcie piosenki o prawach, jakie mają dzieci.
Link do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=Mudintn3BM4

Obejrzyj filmik o dzieciach z różnych stron świata i napisz w zeszycie, z której części świata chciałbyś poznać kolegę lub koleżankę. Uzasadnij swoją wypowiedź.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20

Lekcja – poniedziałek, 1 czerwca 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: 1 czerwca – Dzień Dziecka.

Drodzy Uczniowie,
dzisiaj jest Wasze święto, więc chciałabym złożyć Wam najserdeczniejsze życzenia 🙂 Niech każdy dzień przynosi Wam tylko piękne chwile 🙂
Pani Beatka
Zadanie na dziś 🙂

Dużo uśmiechu, zabawy i żadnych prac domowych z języka polskiego.
Miłego dnia 🙂

Lekcja – czwartek, 28 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Historia o kruku, lisie i serze.

Instrukcja dla ucznia:
Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

  1. Przeczytaj bajkę pt. „Kruk i lis”, która zamieściłam poniżej.

Możesz jej także posłuchać:
https://www.youtube.com/watch?v=pVP6qAqCp68

Zadanie obowiązkowe:
Napisz w zeszycie własnymi słowami o czym jest mowa w bajce.
Dla chętnych na szóstkę 🙂
Narysuj tę bajkę w formie komiksu.

Klasa 6

Temat: Czytamy wiersze polskich noblistów.

Przeczytaj wiersze zawarte w podręczniku na stronach 345-346.
Zastanów się o czym każdy z tych wierszy opowiada i zapisz temat każdego z wierszy w zeszycie.

Klasa 7-8

Temat: Czasownik – ćwiczenia.

  1. Zapoznaj się poniższą planszą. Możesz ją wydrukować i wkleić do zeszytu lub przepisać jej treść.

2. Wykonaj poniższe ćwiczenia:

Lekcja – wtorek, 26 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Polscy poeci wyróżnieni Nagrodą Nobla.

1. Zapoznaj się z informacjami na temat życia Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza, które znajdują się w podręczniku na stronach 343-344.
Zadanie do odesłania:
Na podstawie informacji, które przeczytałeś/aś zredaguj życiorysy polskich noblistów i zapisz je do zeszytu.

Klasa 7-8

Temat: Utrwalenie wiadomości o czasowniku.

Przypomnij sobie, co wiesz o czasowniku – odmiennej części mowy. Pomoże ci w tym poniższa plansza.

Zadanie:
Wykonaj poniższe ćwiczenia i prześlij je do mnie.

Lekcja – poniedziałek, 25 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Dyktando – pisownia wyrazów z „u” i „ó”.

Dzisiaj czeka Was dyktando 🙂
Przypomnijcie sobie zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”, a potem w poniższym Dyktandzie uzupełnijcie brakujące miejsca „u” lub „ó”.
Wypełnione dyktando prześlij do mnie.

Lekcja – czwartek, 21 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Ćwiczenia ortograficzne.

Dzisiaj ciąg dalszy naszych zmagań z ortografią 🙂
Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”.

Zadanie na dziś:

Klasa 6

Temat: Dyktando – pisownia wyrazów z „u” i „ó”.

Dzisiaj czeka Was dyktando 🙂
Przypomnijcie sobie zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”, a potem w poniższym Dyktandzie uzupełnijcie brakujące miejsca „u” lub „ó”.
Wypełnione dyktando prześlij do mnie.

Klasa 7-8

Temat: Rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych .

Dzisiaj poćwiczycie rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych.
Proszę, abyście odpowiedzieli na pytania do zadań, a odpowiedzi przesłali do mnie.
Link do ćwiczeń:

Lekcja – wtorek, 19 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Ortograficzne potyczki.

Dzisiaj ciąg dalszy naszych zmagań z ortografią 🙂
Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”.

Zadanie na dziś:

Klasa 7-8

Temat: „Balladyna” – test ze znajomości lektury.

Dzisiaj kończymy naszą przygodę z „Balladyną”. Lektura ta jest jedną z obowiązkowych pozycji, które mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty.
Wypełnij test dotyczący znajomości dramatu Juliusza Słowackiego.
Odpowiedzi odeślij na mój adres mailowy (wystarczy, ze napiszesz nr pytania i literkę odpowiedzi, np 1d, 2a, itp.)

Lekcja – poniedziałek, 18 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”.
Pomogą Ci w tym poniższe plansze:

2. Wykonaj w zeszycie następujące ćwiczenia:

Lekcja – czwartek, 14 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Ćwiczymy czytanie tekstów ze zrozumieniem.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie przeczytaj załączony tekst i odpowiedz na pytania dotyczące tego tekstu.
2. Odpowiedzi prześlij na mój adres mailowy.
Powodzenia 🙂

Klasa 6

Temat: Zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u” – ćwiczenia.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie przypomnij sobie zasady pisowni wyrazów z „ó” i „u”.
Pomogą Ci w tym poniższe plansze:

2. Wykonaj w zeszycie następujące ćwiczenia:

Klasa 7-8

Temat: Droga Balladyny do władzy.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Przypomnij sobie informacje z poprzedniej lekcji.
3. Zapoznaj się z drogą Balladyny do władzy. Punkty odczytaj w kolejności od pierwszego do ósmego. Przepisz informacje do zeszytu.

Droga Balladyny do władzy.

Zadanie domowe:
W oparciu o treść lektury napisz, jak kończą się losy Balladyny?

Lekcja – wtorek, 12 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji, a następnie przeczytaj załączony tekst i odpowiedz na pytania dotyczące tego tekstu.
2. Odpowiedzi prześlij na mój adres mailowy.
Powodzenia 🙂

Klasa 7-8

Temat: Uczucia, przeżycia i działania Balladyny po dokonaniu siostrobójstwa.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Przypomnij sobie informacje z poprzedniej lekcji, czyli porównaj obie siostry z dramatu pt. „Balladyna”.
3. Zapoznaj się z informacjami poniżej. Przepisz je do zeszytu.

Po tym, gdy Balladyna zabiła siostrę Alinę początkowo ma wyrzuty sumienia. Zaklęcie Goplany sprawia, że w odgłosach przyrody – szumie wiatru i drzew – słyszy pytania o Alinę. A gdy pochyla się nad strumieniem, by obmyć krew, widzi w tafli wodnej bladą i milczącą twarz siostry. Nie mogąc zaznać spokoju, błąka się po lesie i wraca na miejsce zbrodni. Słyszy głos siostry, pod którym ukrywa się Goplana. Nimfa chce sprawdzić, czy Balladyna żałuje popełnionej zbrodni, sugerując, że to, co się stało, było tylko złym snem. Balladyna chętnie przystaje na takie wyjaśnienie, do momentu, kiedy ma się okazać, że Kirkor również był sennym majakiem, a Alina żyje. Goplana chce się przekonać, czy Balladyna jest skłonna wyrzec się sukcesu życiowego, spełnienia marzenia o bogactwie i władzy w zamian za powrót siostry do życia. Balladyna
nie chce jednak płacić takiej ceny. Mimo ciężaru, jakim są wyrzuty sumienia, woli oswoić się ze śmiercią siostry i świadomością, że jest zbrodniarką, niż zrezygnować ze swoich ambicji.


Lekcja – poniedziałek, 11 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Układamy zdania – ćwiczenia.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Przypomnij sobie informacje z poprzedniej lekcji, czyli co to jest zdanie.
3. Dzisiaj będziemy układać zdania.

Ćwiczenie 1.
Masz przed sobą zdania, w których kolejność wyrazów została zmieniona. Ułóż zdania z rozsypanek wyrazowych i zapisz je w zeszycie.

Rowerjedzie.szybko
Końwóz.ciągnie
deszcz.padaZa oknem
kwiaty.zrywająDzieci

Ćwiczenie 2.
Ułóż zdania z wyrazami:
wakacje
las
wiosna
słońce
Pamiętaj, że każde zdanie rozpoczynamy wielką literą i kończymy kropką 🙂

Lekcja – czwartek, 7 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Stosowanie znaków interpunkcyjnych w zdaniach – ćwiczenia. 

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Przypomnij sobie informacje z poprzedniej lekcji, czyli w jakich sytuacjach stawiamy odpowiednie znaki interpunkcyjne (znaki przestankowe).
Pamiętaj!
Kropkę stawiamy zawsze na końcu zdania oznajmującego, np.
Byłem wczoraj u lekarza.
Znak zapytania stawiamy na końcu zdania pytającego, czyli wtedy, gdy kogoś o coś pytamy, np.
Czy wiesz, gdzie są moje okulary?
Wykrzyknik na końcu zdania stawiamy wtedy, gdy czegoś żądamy lub rozkazujemy, np.
Przestańcie się kłócić!
Wykonaj w zeszycie poniższe ćwiczenia:

Ćwiczenie 1.
Do podanych zdań wstaw odpowiednie znaki przestankowe.

Zamknij okno

Mamo, czy mogę iść z Basią do kina

Wyłącz telewizor 

Kiedy oddasz mi książkę

W tym roku pięknie kwitną bzy

Dlaczego nie zrobiłeś porządku w swoim pokoju

Mam 14 lat

Ćwiczenie 2.

Ułóż i zapisz w zeszycie po jednym zdaniu, które kończy się kropką, znakiem zapytania i wykrzyknikiem (łącznie 3 zdania).

Klasa 7-8

Temat: „Starsza jak śniegi – u tej warkocz cudny” Charakterystyka porównawcza Aliny i Balladyny.

Instrukcja dla ucznia.
Otwórz poniższy dokument, w którym znajdziesz treść dzisiejszych zajęć.

Lekcja – wtorek, 5 maja 2020 r.

Klasa 6

Temat: Co to są znaki przestankowe?

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.

2. Zapoznaj się z poniższą tabelą. Przepisz ją do zeszytu.

3. Przeczytaj głośno poniższy wiersz Jana Brzechwy.

„Znaki przestankowe”

Prowadziły raz rozmowę
Różne znaki przestankowe.

Rzekł dwukropek: „Mógłbym przysiąc,
Że tu jest dwukropków z tysiąc,
Bo beze mnie nie ma zdania…”
„A bez znaku zapytania? …”

„Też pomysły – rzekł cudzysłów. –
Śmiać się można z tych pomysłów,
Bo kto czytał różne wiersze,
Wie, że mam w nich miejsce pierwsze”.

„O, przepraszam – rzekł przecinek –
Mógłbym wziąć to za przycinek,
Bez przecinka nie ma zdania…”
„A bez znaku zapytania? …”

„Niezły komik, niezły zbytnik!” –
Zirytował się wykrzyknik. –
„Nie chcę chwalić się przed nikim,
Ale jestem wykrzyknikiem!”

Myślnik leżąc milczał smutnie,
A tu średnik wdał się w kłótnię:
„Jak ze wszystkich zdań wynika,
Nie ma wiersza bez średnika,
Bez średnika nie ma zdania …”
„A bez znaku zapytania?…”

Kropka, słysząc te hałasy
Sprowadziła dwa nawiasy:
„Cni panowie, zacne panie,
Zamykamy całe zdanie!
Koniec! Kropka! Odpoczynek!”
„Znów przycinek!” –
Rzekł przecinek.

Zadanie:
Jakie znaki przestankowe występują w wierszu?
Zapisz je słownie i graficznie
Przykład:
kropka .


Klasa 7-8

Temat: Bohaterowie „Balladyny”.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższe wiadomości.

Postacie realistyczne:
Wdowa – matka córek Aliny i Balladyny
Balladyna – córka Wdowy, siostra Aliny.
Alina – córka Wdowy, siostra Balladyny
Pustelnik – zrzucony z tronu Popiel III,
Kirkor – książę
Kostryn
Grabiec – ukochany Goplany
Filon – obłąkany mieszkaniec lasu
Gralon – rycerz Kirkora,

Postacie fantastyczne:
Goplana
– pani jeziora Gopło,
Chochlik – sługa Goplany
Skierka – sługa Goplany

Uwaga!
Nie musicie mi niczego odsyłać.

Lekcja – poniedziałek, 4 maja 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Co to jest zdanie?

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższe wiadomości.
Zdanie to uporządkowana grupa wyrazów, która zawiera jakąś zrozumiałą informację. W zdaniu musi występować orzeczenie, czyli czasownik w formie osobowej, który odpowiada na pytanie:
co robi? co się z nim dzieje? w jakim stanie się znajduje?
Każde zdanie rozpoczyna się wielką literą, a kończy kropką.
Przykład zdania:
Tomek pracuje w firmie komputerowej.
W powyższym zdaniu wyraz „pracuje” jest orzeczeniem, bo odpowiada na pytanie „Co robi?”.

Ćwiczenie:
Z rozsypanek wyrazowych ułóż zdania.
1. astronomem. Kopernik był Mikołaj
2. Polski? Kto królem pierwszym był
3. w grają Dzieci piłkę.
4. książkę. Kasia ciekawą czyta

Lekcja – czwartek, 30 kwietnia 2020 r.

Klasa 7-8

Temat: „Ja z Polski dawnej tworzę fantastyczną legendę.”
Niezwykłość świata przedstawionego w „Balladynie” Juliusza Słowackiego.

Przypominam, że treść utworu możecie znaleźć pod linkiem:
https://lektury.gov.pl/lektura/balladyna

Instrukcja dla ucznia.
Przepisz do zeszytu temat lekcji.
Zapoznaj się z informacjami poniżej i zapisz je do zeszytu.
1. Wprowadzenie w genezę (przyczyny powstania) „Balladyny”.
– Juliusz Słowacki to twórca epoki romantyzmu, w której artyści byli zafascynowani ludowością, średniowieczem, dawnymi legendami i baśniami. Interesowali się również pradziejami Słowiańszczyzny. Byli zaangażowani w sprawy narodowe i walkę o niepodległość. Wszystkie te kwestie znajdują odbicie w dramacie i wpływają na niezwykłość świata przedstawionego „Balladyny”.
2. Świat przedstawiony w utworze:
a) Przestrzeń – okolice jeziora Gopła (las, chata pustelnika, chata wdowy, zamek Kirkora) oraz Gniezno
Zwróćcie uwagę na współistnienie miejsc autentycznych (prawdziwych) i fikcyjnych (zmyślonych).
Jezioro Gopło jako przestrzeń geograficzna i legendarna oraz jego znaczenie w dramacie Juliusza Słowackiego.

Gopło – jezioro w województwie kujawsko-pomorskim na Pojezierzu Gnieźnieńskim; wiąże się z legendą o królu Popielu, którego myszy zjadły; w dramacie Słowackiego jest siedzibą nimfy Goplany, podkreśla baśniowo-legendarny charakter świata przedstawionego.

Charakterystyka Gniezna jako miejsca istotnych wydarzeń historycznych i jego rola w dramacie Słowackiego:

b) Czas – nieokreślony; sam autor określa czas jako „bajeczny”
c) Bohaterowie – podział na postaci realistyczne (prawdopodobne) i fantastyczne

Zadanie:
Na następnej lekcji omówimy bohaterów „Balladyny”, więc proszę abyście przypomnieli sobie, kim byli.

Klasa 6

Temat: Śladami obyczajów szlacheckich – polowanie na niedźwiedzia. 

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji
2. Przeczytaj fragment „Pana Tadeusza” A, Mickiewicza zatytułowany . „Polowanie”, podręcznik str. 197 – 199.
3. Wykonaj do zeszytu zadanie 1 oraz 2a, podręcznik str. 2001
UWAGA!
Jeśli będziesz miał/miała problem z odpowiedzią na któreś pytanie to napiszcie mi o tym, a ja z pewnością Wam pomogę 🙂

Klasa 4- 5

Temat: Jak odczytywać przepisy kulinarne?

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji
2. Zapoznaj się z planem przepisu kulinarnego oraz przepisz go do zeszytu.
PLAN PRZEPISU
– nazwa potrawy
– lista składników
– kolejne czynności ( zapisując je, stosuj czasowniki w tej samej formie gramatycznej: gotuj, lub gotować itp.)

A teraz podaję przykładowy przepis, z którego możecie skorzystać:

Ciasto z owocami
Składniki:

  • 4 duże jajka, białka i żółtka oddzielnie
  • 3/4 szklanki drobnego cukru do wypieków
  • pół szklanki oleju rzepakowego (125 ml) lub roztopionego, przestudzonego masła
  • 1,5 szklanki mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • kilka kropel ulubionego aromatu lub 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • 500 – 600 g dowolnych owoców ( np. jabłka, śliwki, truskawki)
  • cukier puder do oprószenia

Sposób wykonania:
1. Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
2. Mąkę i proszek do pieczenia przesiać, odłożyć.
3. Do misy miksera wbić białka i ubić na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodając stopniowo cukier, co ważne – łyżka po łyżce, cały czas ubijając. Powinna powstać gęsta, błyszcząca piana.
4. Dodać żółtka i zmiksować do połączenia.
5. Do miksowanej masy strużką wlewać olej, nie zaprzestając miksowania. Dodać aromat i ubić. Piana zmniejszy swoją objętość, jednak nadal będzie bardzo gęsta.
6. Do tak przygotowanej piany dodać przesianą mąkę z proszkiem, wymieszać delikatnie szpatułką, do połączenia.
7. Formę z odpinaną obręczą o średnicy 23 – 25 cm wyłożyć papierem do pieczenia, sam spód. Przełożyć do niej ciasto, wyrównać.
8. Na górę wyłożyć owoce, wciskając je lekko do środka.
9. Piec w temperaturze 175º C przez około 1 godzinę.
10. Ciasto wystudzić, oprószyć cukrem pudrem.

UWAGA!
Nie musicie zapisywać w zeszycie przepisu na ciasto z owocami.
DLA CHĘTNYCH!
Czekam na zdjęcia Waszych ciast 🙂

Lekcja – wtorek, 28 kwietnia 2020 r.

Klasa 6

Temat: Adam Mickiewicz – poeta zapatrzony w tradycję.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Obejrzyj film o życiu Adama Mickiewicza.
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=J3yTj9Futu0
3. Zapoznaj się z komiksem dotyczącym życia A. Mickiewicza, podręcznik, str. 196.
Zadanie:
Na podstawie filmu oraz komiksu napisz krótki życiorys poety.

Klasa 7-8

Temat: Juliusz Słowacki – życie i twórczość.

Przypominam, że kilka tygodni temu zadałam Wam do przeczytania „Balladynę” J. Słowackiego. Już w czwartek zaczniemy ją omawiać, więc proszę abyście przypomnieli sobie treść tego utworu.
Na dzisiejszej lekcji poznacie postać wybitnego poety epoki romantyzmu – Juliusza Słowackiego, który jest autorem dramatu pt. „Balladyna”.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Obejrzyj film o życiu Juliusza Słowackiego
Link do filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=wNqfGOD19d4
3. Zapoznaj się z informacjami dotyczącym życia J. Słowackiego

Zadanie:
Na podstawie filmu oraz informacji, które podałam w pliku tekstowym zredaguj krótki życiorys poety.

Lekcja – poniedziałek, 27 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Jem kolorowo, żyję zdrowo.

Instrukcja dla ucznia.
1.Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania. Pytani i swoje odpowiedzi zapisz w zeszycie.
– Z jakiego rodzaju pieczywa możemy zrobić zdrowe kanapki? 
– Jakie warzywa możemy położyć na kanapkę?
– Co zdrowego, oprócz warzyw może znaleźć się na Twojej kanapce?

Zadanie: Przyrządź samodzielnie kanapki z warzywami lub zdrowymi produktami, które najbardziej lubisz. Smacznego 🙂

Lekcja – czwartek, 23 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Moje marzenia.

Instrukcja dla ucznia:
1. Przepisz do zeszytu temat lekcji.
2. Na początek wysłuchaj piosenki pt. „O czym marzą dzieci”
https://www.youtube.com/watch?v=byt1c9NQvLs
3. Spróbuj odpowiedzieć w zeszycie na poniższe pytania:
• Czy masz jakieś marzenia? Jeśli tak to jakie?
• Czy wszystkie się spełniają?
• Czy marzenia są potrzebne?

****************************************************************

2 Lekcje – wtorek i czwartek, 21 oraz 23 kwietnia

Klasa 6,7,8

Temat: W świecie filmu.

PRACA NA CAŁY TYDZIEŃ
Proszę, abyście w tym tygodniu samodzielnie wybrali i obejrzeli film dla młodzieży (np. „Harry Potter”, „Opowieści z Narnii”, „Alicja w krainie czarów” – to tylko moje propozycje, możecie wybrać inny). Następnie napiszcie w kilku zdaniach, co w wybranym przez Was filmie najbardziej Wam się podobało i dlaczego.
Powodzenia 🙂

Zapoznaj się z informacjami nt gatunków filmowych.
https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Gatunki_filmowe#Podzia.C5.82_film.C3.B3w_na_gatunki

****************************************************************

Lekcja – poniedziałek, 20 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem – „Spacer z psem”.

Instrukcja dla ucznia:
Przeczytaj zamieszczony poniżej tekst i odpowiedz na pytania.

****************************************************************

Lekcja – czwartek, 16 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Kolejność alfabetyczna wyrazów.

Instrukcja dla ucznia:
1. Przepisz do zeszytu temat lekcji oraz poniższy alfabet.
2. Naucz się go na pamięć.

Zadanie:
Ułóż i zapisz w zeszycie wg kolejności alfabetycznej następujące wyrazy:
zamek, apteka, dom, koń, cebula, rower, źrebak, mrówka, burak, wóz, foka, hak, ekran, Polska

Klasa 6

Temat: Czytamy wiersze naszych rówieśników.

Instrukcja dla ucznia:
Przeczytaj w podręczniku wiersze ze strony 33-34 , a następnie wykonaj w zeszycie zadanie 1 i 4 ze str. 34

Klasa 7-8

Temat: Redagujemy zdania.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie opisz w minimum 8-10 zdaniach, jak spędziłeś tegoroczną Wielkanoc.

****************************************************************

Lekcja – wtorek, 7 kwietnia 2020 r.

Klasa 6, 7, 8

Dzisiaj proponuję wspólny temat dla trzech klas.

Temat: Święta tuż, tuż.

Instrukcja dla ucznia:
1. Przepisz temat, a następnie obejrzyj prezentację o wielkanocnych zwyczajach.

https://www.youtube.com/watch?v=PSMcPXs-1vM

2. Zapisz w zeszycie poznane zwyczaje wielkanocne.

Zadanie:
Wykonaj zadania podane poniżej. Na prace czekam do 16 kwietnia.

****************************************************************

Lekcja – poniedziałek, 6 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Wielkanocny zajączek.

Instrukcja dla ucznia:
Przeczytaj tekst o tym skąd się wziął zwyczaj prezentów od zajączka, a następnie wykonaj zadanie podane pod tekstem.

****************************************************************

Lekcja – czwartek, 2 kwietnia 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Wielkanocny koszyk.

Instrukcja dla ucznia:
Przepisz temat do zeszytu oraz wykonaj poniższe zadania

Klasa 6

Nadal ćwicz liczebniki i jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś/zrobiłeś to wyślij zadania z wtorku. Dla chętnych polecam zakładkę p. M. Roesler z ćwiczeniami. Poniżej podaję link do zakładki:
https://www.zss1.strefa.pl/wpress/?page_id=7501

Klasa 7-8

Chętnym polecam zakładkę p. M. Roesler z ćwiczeniami.
Poniżej podaję link do zakładki:
https://www.zss1.strefa.pl/wpress/?page_id=7501

****************************************************************

Lekcja – wtorek 31 marca 2020 r.

Klasa 6

Temat: Podział i odmiana liczebników. ( 2 godziny lekcyjne)

Instrukcja dla ucznia:
1. Przeczytaj tekst z podręcznika str. 84-85.
2. Przepisz do zeszytu definicję liczebnika z podręcznika (str.84) oraz podział liczebników (str. 85)
3. Wykonaj do zeszytu zadanie 1 ze str. 84 i 3 ze str. 85

****************************************************************

Lekcja – poniedziałek, 30 marca 2020 r.

Klasa 8 – EGZAMIN PRÓBNY
ZADANIE NA CAŁY TYDZIEŃ
30 marca – 3 kwietnia

Instrukcja dla ucznia:
Poniżej zamieszczam arkusz egzaminu próbnego z języka polskiego.

Rozwiąż go, a odpowiedzi wpisz do karty odpowiedzi, która znajduje się poniżej (możecie tę kartę pobrać i w niej wpisywać odpowiedzi na komputerze, ponieważ jest to karta do samodzielnej edycji).

Kartę odpowiedzi odeślijcie na mojego maila do piątku, 3 kwietnia 2020 r.
Powodzenia 🙂
Pani Beata

Klasa 4-5

Temat: Wiosenne spotkania z przyrodą.

Instrukcja dla ucznia:
Zapisz w zeszycie temat lekcji, a następnie otwórz plik, który zamieściłam poniżej. Znajdziesz tam dwa wierszyki. Przeczytaj je głośno, a następnie wykonaj w zeszycie polecenie nr 1, które jest na dole strony.
DLA CHĘTNYCH polecenie nr 2.
Na wasze odpowiedzi czekam do piątku 🙂
Powodzenia 🙂
Ściskam Was mocno 🙂
Pani Beatka

Lekcja – czwartek, 26 marca 2020 r.

Klasa 4-5

Temat: Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.

Instrukcja dla ucznia:
Przeczytaj tekst i odpowiedz w zeszycie lub komputerze na poniższe pytania. Napisz tylko pytanie i treść poprawnej odpowiedzi, a następnie wyślij mi je na maila:
grzybowska.zss1@interia.pl
WAŻNE!
W tytule wiadomości napiszcie swoje imię i nazwisko oraz klasę 🙂

„Wycieczka do stolicy”
Zbliżał się chłodny, deszczowy i ponury październik. Dzieci z klasy IV i V, z jednej z zielonogórskich szkół podstawowych wybrały się na wycieczkę do Warszawy. Wyjechały bardzo wcześnie rano, bo już o godzinie 6.00. W Warszawie zwiedzały między innymi: Stare Miasto, Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie. Potem pojechały do Centrum Nauki Kopernik na wspaniałą, edukacyjną zabawę. Z powrotem w Zielonej Górze były około godziny 19.00. To był długi i wyczerpujący dzień, którego uczniowie długo nie zapomną.

1. W październiku jaką mamy porę roku:
a) wiosnę
b) lato
c) jesień
d) zimę

2. Dzieci pojechały na wycieczkę do:
a) Wrocławia
b) Warszawy
c) Wałbrzycha
3. O której godzinie wyjechały na wycieczkę:
a) 5.00
b) 6.00
c) 7.00

4. Potem pojechali do:
a) wesołego miasteczka
b) zoo
c) Centrum Nauki Kopernik

5. Z powrotem w Zielonej Górze były około godziny:
a) 19.00
b) 20.00
c) 21.00

To na dzisiaj tyle 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie
Pani Beatka 🙂

*************************************

Klasa 6

Temat: Jak zmieniały się pory roku – mit o Demeter i Korze.

Instrukcja dla ucznia:
Przeczytajcie mit o Demeter i Korze, a następnie odpowiedzcie na pytania.
Odpowiedzi zapiszcie w komputerze albo zeszycie i wyślijcie mi na maila:
grzybowska.zss1@interia.pl
WAŻNE!
W tytule wiadomości napiszcie swoje imię i nazwisko oraz klasę 🙂

*************************************

Klasa 7-8

Temat: Kartka z pamiętnika.

Informacje do zapamiętania:
Pamiętnik to osobista forma wypowiedzi, zawierająca opis zdarzeń, których autor był bezpośrednim obserwatorem, jego wspomnienia i przeżycia. Wydarzenia opisywane są z pewnego dystansu czasowego (to odróżnia pamiętnik od dziennika).

Wskazówki:

  1. Stosuj pierwszą osobę liczby pojedynczej (np. „widziałem”, „zrobiłem”, „nie potrafiłem”);
  2. Pamiętaj, że autor przyjmuje rolę uczestnika lub świadka wydarzeń;
  3. Zapisuj własne opinie, sądy, wnioski, refleksje;
  4. Zachowaj dystans czasowy, pamiętnik jest pisany po pewnym czasie od wydarzenia;
  5. Nie pisz o wszystkim, wybierz najważniejsze dla ciebie zdarzenia;
  6. Wydarzenia przedstawia się na ogół w porządku chronologicznym, czyli wg kolejności występowania;
  7. Wypowiedź może być pisana językiem potocznym albo gwarą szkolną. Kartkę z pamiętnika piszesz zwyczajnym, codziennym językiem, tak samo, jak mówisz.

Oto przykładowa kartka z pamiętnika:

ZADANIE DOMOWE
Proszę abyście spróbowali napisać kartkę z pamiętnika, w którym przedstawicie (opiszecie) swój dzień. Możecie użyć wyobraźni 🙂 i opisać jak wyglądać będzie Was dzień po tym, jak minie czas zamknięcia w domu.
Czekam na Wasze prace do następnego czwartku, czyli 1 kwietnia 2020 r.
grzybowska.zss1@interia.pl
WAŻNE!
W tytule wiadomości napiszcie swoje imię i nazwisko oraz klasę 

Pozdrawiam Was serdecznie
Pani Beatka 🙂

16-24 marca 2020 r.

Zachęcam Was do ćwiczenia czytania i pisania.

Wybierzcie  ze swojej domowej biblioteczki książkę i przeczytajcie każdego dnia kilku lub więcej stron. Mogą to być baśnie, mity greckie,  legendy lub lektury szkolne. Następnie zapiszcie w zeszycie przedmiotowym autora, tytuł czytanej pozycji oraz codziennie streśćcie w kilku zdaniach to, co przeczytaliście (napiszcie o czym, był przeczytany przez Was tekst). Po powrocie do szkoły sprawdzę zeszyty i ocenię Waszą pracę.

Lektury znajdziecie pod poniższymi linkami:

Klasa 4-5

Tajemniczy ogród – Frances Hodgson Burnett

Klasa 6

Mity o Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce (książki wypożyczyliście z biblioteki szkolnej)

Klasa 7-8

Balladyna – Juliusz Słowacki

Dodatkowo zachęcam do odwiedzenia stron:

http://www.zyraffa.pl/edukacja/kat/polski/
– znajdziecie tu gry ortograficzne

https://www.gov.pl/web/edukacja/pasma-edukacyjne gdzie, od  poniedziałku, 16 marca br. TVP, TVP ABC oraz TVP Kultura rozpoczynają emisję specjalnych pasm edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Oferta zawiera nie tylko filmy fabularne, dokumentalne, propozycje publicystyczne, ale również produkcje Teatru Telewizji, dostosowane do podstawy programowej.  Pod powyższym linkiem znajdziecie dokładny wykaz oferty dla Was.

Ósmoklasiści,
proszę abyście poćwiczyli zadania egzaminacyjne, które znajdziecie pod poniższy linkami:

https://www.oke.poznan.pl/pliki/arkusze_testow/opop_800_1904.pdf

https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze_pokaz/Pokaz_arkusz_EO_8_polski.pdf



Pozdrawiam Was serdecznie i życzę zdrowia
Beata Grzybowska